torsdag den 28. april 2011

Cheesecake

Jeg faldt over en opskrift inde hos FoodFanatic på en cheesecake, som jeg var nødt til at prøve. Jeg lavede en i går for lige at teste den inden søndag hvor manden min fylder 25;), så der var også til i dag. Den er helt bestemt godkendt. Frisk, luftig og cremet, men vigtigst af alt, så er den virkelig let og hurtig at lave.

Opskriften passer til cirka 6 personer.

Ingredienser
  • 8 digestivekiks
  • 25 g smeltet smør. Jeg brugte nok 40 g.
  • 300 g flødeost
  • 150 g cremefraiche
  • kornene fra en stang vanilje (kan erstattes med en tsk vaniljesukker)
  • 75 g sukker
  • 1 tsk citronsaft
Blend kiksene eller knus dem ved at komme dem i en pose, som bankes godt og grundigt med en kagerulle eller lignende. Bland kiksekrummerne med det smeltede smør og pres blandingen ned i en 15 cm springform (eller lignende) med bagepapir i bunden. Jeg havde desværre ikke så så lille en springform, så min blev lidt flad i det. Stil bunden på køl.
Pisk flødeost, cremefraiche, vanilje, sukker og citronsaft sammen, så osteblandingen bliver luftig. Smag til. Fordel over kagebunden og lad ostekagen stå på køl et par timer eller natten over. Den bliver helt bestemt bedst af at stå natten over!

Jeg tror jeg vil pynte kagen med noget frisk frugt - måske blåbær, jordbær eller kiwi.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den ser god ud! Jeg elsker cheesecake :-)

Mange hilsner
Birthe

Jeanette sagde ...

Jeg er bestemt også fan af cheesecake - og den her lyder dejlig nem - den må jeg prøve :D

Tante Grøn sagde ...

Hej Senette:)

Tak fordi du kiggede forbi og havde lyst til at smide et par ord:)

Den er MEGET nem at lave. Elsker mad der er simpel i alt sin enkelthed - men som smager tæskegodt.

/Tante Grøn

Og Birthe: Tak! Jeg æææælsker også cheesecake.