søndag den 10. april 2011

Mettes boller - dejlig luftige



Denne opskrift er fra bogen "Te og kager året rundt" af Lillian Nøhr og Mette Odgaard.



Forfatterinderne er svigermor og svigerdatter, men har ikke kun været sammen om denne bog - de åbnede for 11 år siden Kaffe- og Thehuset i Odense som de driver sammen. Wow:)


Mettes boller
ca. 12 stk.


100 g smør
5 dl mælk
50 g gær
1 æg
1 tsk salt
2 tsk sukker
750 g mel, jeg brugte noget mere!


Æg til pensling


Smelt smørret. Udrør gæren i den kolde mælk. Hæld smørret i. Tilsæt resten af ingredienserne. Æltes smidig og blank og hæver i 30 min under et klæde.
Slå dejen flad og form den til boller - jeg fik 16 godt store boller. Efterhæver i 25 min.  Bages ved 200 grader i 15-20 min. til de er gyldne. I min ovn var "the magic number" 18 min:)

Herunder har jeg forsøgt at forevige bollens indre:)

Go' Søndag til alle - bare alle dage havde sådan noget lækkert og mildt vejr:)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhhh, hvor ser de gode ud :-)

Mange hilsner
Birthe

Kathrine sagde ...

De ser også virkelig lækre ud! :-)

God aften,
Trine

Tante Grøn sagde ...

Tak også god aften til jer:)

/Tante Grøn