mandag den 11. april 2011

Forkert Koldskål:)


Men det er altså rigtig for mig;)

Jeg har fra barnsben altid været vant til forkert koldskål og har derfor heller aldrig rigtig fået smag for den "rigtige". Men jeg ELSKER koldskål.
Jeg laver den nogenlunde sådan her - målene er ca, der jeg laver det lidt på slump og smager til.

2 L Tykmælk el. A38
1 kop sukker
2 tsk. vanillesukker
Et stænk citronsaft

Smag til så det smager som du synes. Vi plejer at spise det med enten banan eller jordbær og kammerjunker + et scoop vanilleis hvis det skal være vildt;)

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg laver altså også koldskål på den måde af og til - og vaniljeis i sådan en portion er altså ren lykke :-)

Mange hilsner
Birthe

Miss A sagde ...

Hej Tante Grøn :)

Hvorfor er det forkert koldskål? Er det fordi, der ikke er æg i?

Jeg synes, at man må lave sin koldskål, lige som man har lyst til :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Lise sagde ...

Jeg synes heller ikke der er noget forkert i den -det er jo en smagssag - altsaa personligt ville jeg putte lidt mindre sukker i, lidt citronskal og kvark/skyr for protein. Laekkert med jordbaerrene!

Lise
http://detskalsmageafnoget.blogspot.com

Piskeriset sagde ...

Det lyder da lækkert! Da jeg var barn, fik vi altid koldskål lavet af kærnemælk og æg. Så kom salmonellaskandalerne, og jeg turde ikke lave noget med rå æg i mange år, men sidste år fandt jeg så en opskrift på koldskål, hvor man undlod æg men brugte yoghurt naturel og tykmælk i stedet. Det smagte super, så jeg har fuld forståelse for koldskål, der ikke nødvendigvis indeholder de klassiske ting ;-)

Tante Grøn sagde ...

Tak for alle jeres søde kommentarer. Egentlig er forkert nok FORKERT at skrive - men det er ikke den klassiske gammeldages koldskål.

Jeg kan godt lide at lave det på denne måde, fordi jeg ikke bryder mig om at koldskålen er så tynd som den er når det er med kærnemælk og æg. Det andet der er med det er, at denne slags koldskål også kan bruges hvis man har rester af skyr, creme fraiche eller andre lignede mælkeprodukter - bare man i den anden ende har et tyndere surmælksprodukt at spæde op med, så at sige.

Birthe: Vaniljeis er bare ren lykke at få i ja:)

Lise: Først tak fordi du er suset forbi her hos mig og har taget dig tid til at smide et par ord;) Ja, det vil være en god ide med knap så meget sukker, jeg er heller ikke sikker på at der kommer så meget i - som jeg skriver er det på slumpstrup;) God idé med at komme lidt citronskal i. Det tror jeg, at jeg vil prøve - det må være vældig friskt.

Miss A: Ja, det er netop fordi der ikke er de klassiske ingredienser i at jeg kalder den forkert, men som du siger skal man jo bare lave det sådan som man har lyst til - og det gør jeg;)

Piskeriset: Også tak til dig fordi du vil kigge forbi her hos mig og sende mig et par strofer med på vejen:) Det lyder som en spændende opskrift? Har du blokket om den?

/Tante Grøn

Tante Grøn sagde ...

Og Birthe... Jeg er glad for at jeg ikke er ene om denne metode! ;)

Piskeriset sagde ...

Jeps - den er her: http://piskeriset.blogspot.com/2010/05/hjemmelavet-koldskal-med-kammerjunkere.html

... og nu har jeg helt lyst til koldskål igen - kan være man lige skal snige det på programmet her i påskedagene ;-)

Hav en god søndag!