fredag den 1. april 2011

Gulerodsboller med grahamsmel


20 stk.

450 g hvedemel
250 g grahamsmel
50 g gær
ca. 1 dl lunkent vand
5 dl A38
1 spsk. olie
1 tsk. salt
150 g revet gulerod

Rør gæren ud i lunkent vand og tilsæt A38, olie, salt, gulerod og grahamsmel. Tilsæt hvedemelet, ælt dejen godt igennem og lad den hæve, lunt og tildækket i ca. 45 min. Slå dejen ned og del den i 20 lige store stykker der trilles til boller og lægges på to bageplader til efterhævning i ca. 30 min. Pensles med vand eller mælk og bages i en 225 graders forvarmet ovn i ca. 15 min.

Jeg ved ikke om jeg fik lavet dejen forkert, men selvom jeg kom mere mel i var dejen stadig så blød at jeg ikke kunne forme bollerne. Jeg ved at man man smøre fingerene med olie og andre tricks, men jeg synes altså det er noget grisseri at stå med. Derfor valgte jeg at tage en lidt hård dejskraber og sætte dem på pladerne sådan. Jeg synes at de holder okay på fugtigheden, selvom det faktisk er ved at være 4 dage siden de blev bagt :-/. Smagen skal man dog ikke kimse sig af:)


2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhm, der ser vel nok lækre ud! Jeg kan godt lide at bruge surmælksprodukter i dej, det er som om brødet får en anden krumme :-)

Mange hilsner
Birthe

Tante Grøn sagde ...

Ja, jeg er også ved at få øjnene op for, hvor lækkert det faktisk bliver af at have selskab af et surmælksprodukt.

/Tante Grøn