søndag den 6. maj 2012

Softkernerugbrød - Rikke Gryberg


Jeg er blevet ret glad for at bage Rikke Grybergs Softkernerugbrød (Fra bogen "Byens Bedste Brød". Så jeg synes ikke du skal snydes for opskriften som jeg laver den. Lige til info, så er den baseret på surdej, så det er ikke noget man lige kan bikse sammen efter pludselig indskydelse, hvis ikke man har en "Manfred" i køleskabet. Manfred er min rugsurdej. Opskriften kommer her.

Surdej
200 g rugmel
1 spsk mørk sirup
1½ dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
2 g gær

Rør alle ingredienser sammen og kom dem i et patentglas. Glasset må max være halvt fyldt. Surdejen skal stå minumum to dage i køleskabet.

Softkernerugbrød
1 stor form eller 2 gammeldags små

3½ dl lunkent vand
1 spsk sirup
1 dl kærnemælk
1 tsk malt
20 g gær
2 tsk salt
100 g surdej
100 g rugmel
90 g durummel/italiensk hvedemel
120 g halvsigtemel - jeg bruger bare sigtemel
65 g havregryn
65 g hørfrø
200 g solsikke kerner
Evt. Jeg plejer at komme græskarkerner og sesamfrø i også.
Sesamfrø til pynt

Rør vand, sirup, kærnemælk, malt og gær sammen i en skål. Tilsæt salt og surdej. Rør derefter alt mel, frø og kerner i og ælt langsomt i ca. 15 minutter. Jeg plejer at sætte min røremaskine på laveste hastighed og i ca. 10 minutter. Kom dejen i forme - smurt, medmindre det er en smart en som denne her. Lad den hæve 2-3 timer et lunt sted - det betaler sig virkelig at vente.
Når dejen er hævet op til kanten af formen, drysser du med lidt sesamfrø.
Sæt dem midt i en forvarmet ovn ved 250 grader (varmluft 230) med en bradepande i bunden. Kom 2 dl vand i bradepanden, sluk ovnen i 5 minutter og tænd den så igen på 190 grader (varmluft 170) og bag brødene i yderligere 45 minutter.

Sådan ser rugbrødets indre ud.
Jeg synes bare det smager smadder godt... Så får man virkelig noget ud af at bage selv:)

5 kommentarer:

Frk.Green sagde ...

Det ser virkelig godt ud. ¨
Jeg prøvede at bage Theresa Maria jessings opskrift. Den opskrift fra julebogen. Den kan du se på min blog..

Jeg tror jeg vil prøve din opskrift på et tidspunkt. :-)

Tante Grøn sagde ...

Den har jeg også forsøgt mig med tidligere, men vi synes den var lidt for sur i det... Måske har jeg kommet for meget surdej i. Jeg må lige suse forbi dig og se om du har haft bedre held:)

ida sagde ...

Kan det virkelig passe, at der kun skal 100gram rugmel i.
Ida

Tante Grøn sagde ...

Ida: Ja, det lyder lidt tosset, men der skal faktisk ikke mere i, ifølge opskriften. Der er jo også rugmel i surdejen. Jeg har sommetider erstattet de andre typer mel med rugmel og dermed kun kommet rugmel i, så det kan du bare gøre.

Anonym sagde ...

Hej Tante Grøn

Kan det virkelig passe at der skal 2 gram gør i surdejen?
Hvor længe kan den holde i køleskabet, en portion surdej holder jo til ca 6rugbrød, når der kun skal 100 gram i dejen.