lørdag den 5. maj 2012

Store Syltedag

Appelsin, brombær, jordbær
Forrige weekend var store syltedag, for i torsdags havde vi gæster til hveder og fødselsdagskager. Mere om det ved lejlighed:) Det blev til appelsinmarmelade som jeg blev inspireret til at lave da Hanne K sidst lavede appelsinmarmelade. Brombær og æble tænkte jeg bare ville smage godt sammen, og det gør det. Jeg kan godt lide de lidt rustikke stykker let syrlig æble til de kraftige brombær. Til sidst blev det også til jordbær/rabarber marmelade - den sammenblanding er jo klassisk og måtte laves nu når rabarberne pibler op. Opskrifterne kommer herunder sammen med lidt billeder af råvarerne.

Appelsinmarmelade med vanilje og stjerneanis
2 glas
4 appelsiner
3 store fine stjerneanis
½ stang vanilje
2 dl friskpresset appelsinjuice
evt lidt vand
sukker efter smag (synes det er svært at i forhold til appelsin, der kan være meget forskel på syrligheden)
ca. 1 tsk rød melatin

Brombærmarmelade med æble
1 mellemstort glas
300 g brombær
1 æble, skrællet og i 1 cm tern (jeg brugte et Pink Lady)
150 g sukker
Rød melatin hvis nødvendigt.

Jordbærmarmelade med rabarber og vanilje
2 rimestore glas
600 g jordbær
150 g rabarber
400 g sukker
½ stang vanilje
½ tsk rød melatin

 Også lige et billede af test tallerknen, synes der var lidt fine farver jeg lige måtte forevige.

Ingen kommentarer: