fredag den 21. december 2012

Kanelbullar - Kanelsnurrer

 
Her får i lige opskriften på nogle kanonlækre kanelbullar/knuder/snurrer. De er dejlig luftige men samtidig saftige. Opskriften har jeg fået af min venindes moster, men hvor hun har den fra ved jeg ikke:)
 
Kanelbullar
150 gram smør
5 dl mælk
2 tsk. Salt
2 dl Sukker
3 tsk. Vanillesukker
2 tsk kardemomme
1 pk gær
13 - 14 dl hvedemel
1 æg
 
Fyld:
200 gram smør
3 tsk. vaniljesukker
2 dl rørsukker el. farin
2 spsk. Kanel
 
Pensling: 1 æg pisket med 2 tsk. vand

Smelt smør i en gryde, og tilsæt mælk, salt, sukker, vanille og kardemomme.
Rør gær i når blandingen er under 37
.
Tilsæt hvedemel i flere omgange. Dejen skal være blød og smidig.
Rør et æg i dejen og lad den hæve 1 time, tildækket, på køkkenbordet.
Bland ingredienserne sammen til fyldet.
Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den smidig.
Del dejen i 2 stk. Rul hver del ud til et rektangel ca. 3 mm tyk, og smør fyld på.
Fold dejen halvt sammen, på den lange led. Skær i strimler. Ikke for tykke.
Drej strimlerne og lav en ”knude” og læg dejen i papir forme.
Hæver tildækket 30 minutter.
Sæt ovnen på 200. Pensel bollerne med pisket æg/vand. Strø perlesukker på.
Bages midt i ovnen i 8 – 10 minutter.
Afkøles på bagerist

6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Umh umh guf!
Jeg må straks imorgen afprøve opskriften, de ser grovæderlækre ud ;o) Vibeke

Helle sagde ...

Ih hvor godt, at du kom retur på bloggen lige netop i dag!
Jeg vil lave en koldhævet dej i aften, så jeg rimeligt hurtigt kan lave nogle kanelsnegle i morgen formiddag, inden jeg får besøg af et par nørklepiger.

Havde egentlig fundet en opskrift, men synes din lyder meget mere lækker! Så dem prøver jeg! :D

(psst - synes det lyder af meget mel = stor portion - hvor mange snegle rækker portionen til??)

Tante Grøn sagde ...

Vibeke: Fik du prøvet opskriften? :)

Helle: Mange tak - det kan du roligt prøve til med, jeg synes de er rigtig lækre.

Det lyder da super hyggeligt med nørklebesøg:)

Melet skulle gerne passe, der bliver cirka 25 okay store snegle så vidt jeg husker

God fornøgelse

Helle sagde ...

Super, tak!

Har lige taget pc'en med i køkkenet - så vil jeg da lige lave dejen med det samme.. :)

Og ja.. det er nogle piger jeg mødte via en facebookgruppe i efteråret. Det er vist kun 5. gang vi skal mødes, men vi svinger rigtigt godt og tiden flyver bare afsted :)

Tante Grøn sagde ...

Det er bare skønt med nye venskaber, der opstår på uventede måder:) Håber det går godt med dejen - glæder mig til at høre om det.

Pia sagde ...

Wauw, sikken fantastisk opskrift! Jeg har netop bagt 20 meget lækre kanelboller. De øvrige 30 har jeg lagt i fryseren på et par fade. Så tager jeg dem op i morgen tidlig og bager til morgenmandsgæster. Jeg har læst et andet sted på nettet, at man kan lave eget bakke-off. Det er supersmart.