onsdag den 1. juni 2011

Bagt tomatsovs vol. 2


Så fik det en tur i ovnen og så sådan ud. Nogle af peberfrugterne så lidt sort ud i kanterne, så jeg tog det værste væk og også det værste skind - husk også fra hvidløget og stænglerne fra timianen. Så kom hele molevitten i en gryde og fik en tur af stavblenderen. Til det så sådan her ud.

Jeg kom lidt vand , ca. 1½dl og et hjørne af en okseboullionterning, derefter smagte jeg til med salt, peber og lidt stødt chili og cayennepeber. Fortynder du ikke med vand er den mere som en lækker cremet tomatpesto, som evt. kunne blendes med frisk basilikum. Ja nu drømmer jeg mig bare hen...:)

Jeg er ret så tilfreds med resultatet, må jeg sige. Den har en god dybde og en naturlig sødmefyldt smag af tomat. Jeg kunne også godt forstille mig den som tomatsauce til en pizza eller bage nogle flutes, foccacia eller lign. hvor saucen er smurt over. Se hvad jeg har brugt den til i indlægget ovenfor:)

Det gode ved den er, at man "kan tømme køleskabet". Der sidder jo stadig masser af (hvis ikke mere)smag i de lidt rynkne tomater, som ikke er en fryd at spise au naturel!
Tror også den ville kunne tåle chilifrugt, mere hvidløg, forskellige tomater og flere slags peberfrugter, gerne mere kødfyldte end de snackpebre jeg havde fået fat på.
Beklager forresten billedkvaliteten - alle billeder i dag er taget med min iPhone

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmm, det skal da KLART prøves! Kan godt forestille mig at smagen bliver skøn :-)

Mange hilsner
Birthe

Tante Grøn sagde ...

Det kan du tro den bliver:) MMhh! Den er nærmest tomatpesto agtig hvis ikke man putter vand i, så jeg ser muligheder kan du tro.

Det vil glæde mig, hvis du vil prøve den af:)Det gode ved den er jo at man "kan tømme køleskabet". Der sidder jo stadig masser af(hvis ikke mere)smag i de lidt rynkne tomater, som ikke er en fryd at spise au naturel!
Tror også den ville kunne tåle chilifrugt, mere hvidløg, forskellige tomater og flere slags peberfrugter, gerne mere kødfyldte end de snackpebre jeg havde fået fat på.

/Tante Grøn