lørdag den 30. juni 2012

Kryddersalt med hyldeblomst og citrontimian


Jeg så alle de skønne hyldeblomster og fik lyst til at eksperimentere med en kryddersalt. Jeg er vild og hyldeblomst og tosset med citrontimian - jeg tænker en kylling der allerede har haft en godt liv hos naboen ikke ville være ked af at ende sine dage når den bliver gnedet ind i sådan en omgang.

Jeg brugte:
40 g hyldeblomster - uden de grove stilke
60 gram citrontimian - vej med stilke men nip dem inden du kommer dem i foodprocessoren.
ca. 350 gram groft salt.


Skyl hyldeblomster og citrontimian grundigt og lad det dryppe godt af. Min citrontimian var gået i blomst. Man siger jo godt nok de mister noget af smagen, men mine smagsløg er altså ikke så raffinerede at de kan smage forskel. Hyldeblomst og timian får en ordentlig omgang i foodprocessoren sammen med saltet.


Fordel det ud på en en bageplade med bagepapir og tør det i ovnen ved 50 grader varmluft i 30-40 minutter. Vend i det af og til undervejs.


Kom i luftætte beholdere og så har det mere eller mindre uanet holdbarhed.


Lidt info om citrontimian Kilde
Citrontimian er tæt beslægtet med den almindelige timian. Den er kendetegnet ved at planten dufter og smager meget kraftig af citron. De små timianblade har en særdeles kraftig og gennemtrængende smag.

Billedet er herfra

Citrontimian kan bruges i en lang række retter bl.a. gule ærter, kød- og fiskesupper, på stegt kylling, i saucer, og kartoffelretter som f.eks. stegte kartofler med æbler. Citrontimian er rigtig god ovenpå ovnbagte rodfrugter.


Jeg er vild med citrontimian, den er så utrolig lækker aromatisk. Herunder kan du se nogle af de opskrifter, hvori jeg bruger citrontimian - flere følger

Bagt tomatsovs - Det er i bund og grund også sådan jeg laver langtidsbagte tomater og tomatsuppe

Ingen kommentarer: