onsdag den 12. oktober 2011

Morgenpip med hindbær og hvid nektarin marmelade


Morgenmaden er røget ned her til morgen. Det var ikke dårligt med en skål yoghurt med acaciehonning, en latte og en hjemmebagt bolle med min marmelade med hvid nektarin og hindbær.




Jeg prøvede mig lidt frem da jeg lavede marmeladen, så det er ca mål.

400 g flotte hindbær. Mine var frosne, men friske kan du nok også bruge.
7-8 hvide nekatariner
300-400 g sukker
Halv vaniljestang
Evt lidt rød melatin

Lig de hvide nektariner i en skål og hæld kogende vand over. Lad dem ligge ca 5 min til skindet slipper og du kan pille den af. Skær dem i tern på ca 1 cm.
Kom hindbær, nektarin, sukker, kornene fra vaniljestangen samt den tomme vaniljestang i en tykbundet gryde og kog stille op. Det kan være nødvendigt med en sjat vand i bunden af gryden.




Kog i ca 10 min eller til nektarinen er mør og massen er blevet mere ensartet (lidt mere end på billedet ovenfor) og smag om den er sød nok. Det anhænger meget af hvor søde dine hindbær er. Når du er tilfreds kan du evt jævne med 1 tsk rød melatin rørt sammen med 1 spsk sukker. Drys over gryden mens du rører godt. Småsimre et par minutter endnu. Lav evt geletesten.
Hældes på skoldede og spiritus eller atamonskyllede glas.
Det færdige resultat ser du på det første billede.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer: