søndag den 6. marts 2011

Rugbrød uden surdej

Opskriften er oprindelig fra Amos den store bagebog 2, men jeg lavede lidt om i den, så den passede til sådan et rugbrød som jeg gerne ville sætte tænderne i:) Jeg skriver den her som jeg lavede den.


300 g skårne rugkerner
150 g knækkede hvedekerner (fordi jeg ikke havde flere rugkerner)
125 g solsikkekerner
75 g hørfrø
75 g græskarkerner
7 dl vand
50 g gær
1 L A38/tykmælk
5 tsk salt
3 tsk agave sirup
1 kg fuldkornsrugmel
200 g hvid hvede (fordi jeg gik tør for rugmel)

Kog vand, frø og kerner i ca. 5 min. Lad det køle lidt af og tilsæt A38. Når blandingen er håndvand rører du gæren ud heri (eller rører gæren ud i en lille skål med lunken vand og kommer det i, det gjorde jeg). De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes i ca. 10 min. Det bliver nok bedst på en røremaskine.
Dejen hæver lunt og tildækket i 10 min.
fordel dejen i 2 smurte 2 liters forme. Glat dejen med en våd dejskraber, så overfladen bliver glat og jævn. Prik overfladen med engaffel, drys evt. med solsikkekerner og lad brødene efterhæve lunt og tildækket til de når kanten af formen. Det tager ca. 30 min.

Bages i 1t15min på nederste rille i en 220 gr. forvarmet ovn. Skru straks ned på 185 gr. når brødene er inde. I min ovn skulle de altså have lidt længere tid. Bager man med varmluft er graderne 200 og 160. 

Afkøl på en rist og skær først når brødet er helt kølet af.

Er der nogen der har en god opskrift på rugbrød med surdej?


Ingen kommentarer: