torsdag den 17. februar 2011

Rikke Grybergs Grovboller. MUST TRY!

For noget tid siden efterhånden forsøgte jeg mig med Rikke Grybergs Grovboller og de er intet mindre end FANTASTISKE. Dejligt saftige og med en god krumme. De grovboller jeg har lavet hidtil kan ingenlunde hamle op med disse. Opskriften er fra Byens Bedste Brød og de SKAL prøves hvis man er til masser af kerner og frø:)

10-12 stk.

10 g gær
4 dl vand
1½ tsk salt
1 tsk honning
1 spsk olivenolie
100 g rugsigtemel (jeg har brugt grov rugmel, for det var det jeg havde)
250 g hvedemel
50 g græskarkerner
50 g durumkerner (havde jeg ikke så tog lidt ekstra af de andre slags og lidt sesamfrø)
50 g solsikkekerner
50 g hørfrø

Ekstra kerner til drys - du bestemmer?

Dag 1: Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt og honning. tilsæt olivenolie og rør mel, kerner og hørfrø i lidt efter lidt under omrøring. eller brug en røremaskine. Ælt dejen i ca. 10-12 minutter, til den er glat og slipper bord eller skål. Stil den på køl med et fugtigt klæde over til næste dag.

Dag 2: Tag dejen ud af køleskabet og del den forsigtigt i 10-12 stykker. Sæt dem på en bageplade med bagepapir og drys kerner på toppen. Lad bollerne hæve 1-2 timer, til de har nået dobbelt størrelse.


Klar til anden hævning

Klar til en tur i ovnen

Varm ovnen op til 230 grader med en bradepande i bunden. Sæt kernestykkerne midt i ovnen, hæld lidt vand (1 dl) i bradepanden og skru ned til 200 grader. Bag brødene i 12-15 minuter og du har nogle skønne grove boller.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmm, disse må jeg da bage, de ser så skønne ud :-)

Mange hilsner
Birthe

Tante Grøn sagde ...

De er virkelig også fantatiske og alt andet end tørre:)

Held og lykke med det:)

Anonym sagde ...

Kære Tante Grøn
Har lavet bollerne et par gangen nu, og de er virkelig gode :-). Har dog en enklet udfordring: Jeg kan ikke ælte dejen (med hænderne) uden at tilføje en hel del mere mel. Hvordan klarer du det?
Hilsen Pernille