torsdag den 17. februar 2011

Rikke Grybergs Danske Vikinger

Dårligt billede - inspirationen forsvinder når man solbruner ting:)
Endnu en af Rikke Grybergs brød. Dette er også virkelig lækkert, nemt at bage og smager super godt men en svag smag af øl. Det afhænger selvfølgelig også af hvilken øl man bruger; jeg brugte bare en helt almindelig hvidt øl.

Opskriften er normalt til boller som man kan se på Miss Muffins indlæg om Danske Vikinger, men jeg valgte at dobble opskriften lidt op og bage tre runde franskbrød i stedet, som der er foreslået i bogen. Jeg skriver nedenunder som jeg lavede dejen.

36 g gær
ca. 6 dl vand
1 fl. hvidt øl (3 x 1,25 dl)
Jeg regnede ud at der skulle bruges 9,75 dl væske i alt, kom øllen i mit litermål og hældte så vand i op til de 9,75, da jeg ikke ville åbne en ny øl for så lidt.
3 tsk salt
3 tsk honning
750 g hvedemel
510 g rugmel
75 g blødt smør

Dag 1: (røremaskine) Opløs gæren i vand og øl, tilsæt salt, honning og mel og ælt i ca. 5 min, tilsæt så smørret. Ælt i yderligere 5 min. til den er ensartet og slipper skålen. Stil dejen til hævning med et fugtigt klæde over i køleskabet til næste morgen.

Dag 2: Tag forsigtigt dejen ud af skålen og del den i 3 stykker. Tril dem runde, drys dem evt. med rugmel for pynt og lav et lille mønster i dem med en kniv. Lad dem efterhæve i 1½-2 timer på en bageplade med bagepapir til dobbelt størrelse. Jeg havde 2 plader med 2 brød på den ene og en på den sidste.



Varm ovnen op til 230 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødene midt i ovnen og hæld 1 dl vand i bradepanden i bunden, skru ned på 200 grader. Bag i ca. 35 minutter.
Jeg glemte at skrue ned på 200 grader, så de skulle kun have 25 minutter og var lidt solbrune som du kan se på billedet øverst;) Smagen var dog fortræffelig.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sikke dog et fint brød. Jeg har lige købt hendes kagebog, den er så lækker :-)

Mange hilsner
Birthe

Tante Grøn sagde ...

Den var nu flottere inden jeg fik den solbrændt - men så gør jeg jo ikke det igen...:)
Uh må så meget have fat i begge hendes "byens bedste..." Hvor har du fået fat i den og til hvad?:)