torsdag den 19. januar 2012

Sukkerfri dessertkage



2 i min familie har sukkersyge, så da jeg holdt fødselsdag, skulle også være lidt sødt til dem at slutte middagen på.


Jeg bagte choko-orangebunder af opskriften som du ser nedenfor. Den stammer fra Diabetes foreningens hjemmeside, se selv her

Du skal bruge:
2 æg
50 g sukker (jeg undlod, piskede æggene med sukkererstat. og sørgede for at dejen aldrig stod stille)
200 g hvedemel
3 spsk. kakao
½ tsk. natron
75 g Atwel®, Perfect Fit® eller
andet søde- og bagemiddel
saft og skal af 1 usprøjtet appelsin
1 dl varmt vand
75 g flydende margarine
Pisk æggene grundigt med sukker.
Bland mel, kakao, natron, sødemiddel og reven appelsinskal og pisk det sammen med vand, fedtstof og appelsinsaft
Hæld dejen i en smurt, lille bradepande (ca. 15 x 25 cm) eller en tærteform. Jeg brugte en springform og delte den i to da kagen var HELT kold.
Bag kagen ved 175° C midt i ovnen i ca. 40 min.

Jeg fyldte kagen med en bøtte skyr rørt med friske vanillekorn og smag til med en form for sødeerstatning. Så tog jeg en håndfuld frosne skovbær, gav dem 30 sek. i mikroovnen, lod dem køle og dryppe af, så der ikke var unødig meget saft ved. Bærrene fik en lille tur af en gaffel og blev vendt i skyren som så blev lagt i mellem de to bunder og ovenpå til at pynte af. Det er jo nok ikke lige denne kage man skal pynte fint af med fondant :)

Kagen er rigtig lækker, man kan virkelig ikke smage den er sukkerfri fordi kakaoen og appelsinen smager så fint i gennem.

2 kommentarer:

Laila sagde ...

Sikke en lækker kage. Min mand har også sukkersyge, så den vil jeg prøve at lave til ham. Det var en god ide med skyr i stedet for flødeskum :)

Tante Grøn sagde ...

Det glæder mig hvis du kan få glæde af opskriften. Skyr er en god opfindelse:)