onsdag den 26. januar 2011

Bananmuffins med swirls af chokoladesmørcreme

Mmmh... de er altså gode:)

Opskriften er beregnet til en lille bradepande, men denne gang forsøgte jeg mig med at lave muffins. Jeg puttede en god spiseskefuld i hver form og fik ca. 36 muffins - jeg skulle nok ha puttet lidt mere i, da det ikke havde gjort noget om kagerne nåede lidt længere op til kanten.
Chokoladesmørcreme røg i en sprøjtepose med en stjernetyl og så "swirler" man bare derudaf.
Herunder giver jeg opskriften på banankagen.

Banankage med tykt choko-overtræk

3 æg
2 kopper mel
2 kopper sukker
3 store bananer (gerne meget modne)
2 tsk vanille sukker
2 tsk bagepulver
100 g smør
1/2 dl mælk


Start altid med æg, sukker og så mel, bagepulver & vanille, Så bananerne ( som bare skal mases med fingrene, det sviner lidt men giver bedre banan smag, da de ik er most helt og er i små stykker i stedet for ) Til slut smør og mælk, begge dele alt efter hvor klæg man ønsker kagen!
Bagetid: Først ca 45 min ved 180 grader. Og så ind igen i 5-10 min med den mørke plade chokolade ovenpå, som derefter fordeles over hele kagen. Evt i springform i lidt længere tid og ved lavere varme. Kagen kan fryses ned, men så skal kagen bare bages færdig uden du ligger pladen med chokolade på. Når du skal bruge kagen, pynter du den bare med smeltet chokolade.
Derefter skal kagen på køl indtil den serveres.

Jeg bagte mine muffins ca. 15 min, men det afhænger nok meget af ovnen, så hold lige godt øje med "første kuld".

Chokoladesmørcreme

4 past. æggeblomer
60 g flormelis
100 g blødt smør
100 g mørk chokolade

Smelt først chokolade over vandbad  - pas på det ikke bliver for varmt. Jeg pisker derefter æggeblommer og flormelis, så kommer jeg smøret i og til sidst vender jeg chokoladen i.



Ingen kommentarer: