søndag den 6. marts 2011

Fastelavn, er mit navn, boller vil jeg have...

Fik for  noget tid siden bagt fastelavnsboller, men fik ikke taget et godt billede, så i må nøjes med denne:(

Resultatet kommer af et medley af opskrifter. Blomsterberg står for cremen, Arla for dejen og jeg for marmeladen.

Til ca. 40 stk.

 Vaniljecreme: 50 g sukker,
 5 dl sødmælk,
 40 g maizena,
 korn fra 1 vaniljestang,
 2 æggeblommer

Vaniljecreme: Sukker, maizena og vaniljekorn blandes og piskes godt med 1 dl af mælken. Tilsæt nu æggeblommen. Den resterende mælk koges op i en gryde med den tomme vaniljestang.
Når mælken koger, tilsættes de øvrige ingredienser. Cremen gennemkoger nogle sekunder og hældes straks i en kold beholder. Afkøles helt i køleskab. Cremen skal anvendes samme eller næste dag.

Dej (som jeg lavede den)
2 dl mælk
100 g gær
250 g blødt smør
2 æg
1 tsk vanillesukker
1 tsk. stødt kardemomme
50 g sukker
750 g hvedemel

Dej: Lun mælken i en gryde, til den er lillefingervarm. Hæld den i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen. Dæk skålen og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1 time.

Du laver fastelavnsboller som du plejer, lader dem efterhæve i 45 min og bager dem i 10 min ved 225.

Jeg brugte jordbærmarmelade til halvdelen og skovbærmarmelade til den anden halvdel.

Ingen kommentarer: